Aktualności

tytul2
Publiczna placówka kształcenia i aktywizacji seniorów

DSC 0802 crop31 sierpnia 2022 grupa 20 słuchaczy Uniwersytetu zwiedziła nowo otwarte Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie.

Do Parku Śląskiego, w którym Planetarium się znajduje, dojechaliśmy z Bytomia tramwajem i po długim spacerze Aleją Główną parku doszliśmy do Planetarium. Po zakupieniu w kasie biletów na wejście do trzech ekspozycji stałych, Astronomia, Geofizyka i Wieża widokowa, podzieliliśmy się na dwie grupy 10-osobowe i rozpoczęliśmy zwiedzanie z przewodnikiem.

Ekspozycja Astronomia obejmowała tematy:
- projektor Zeissa, który w starym Planetarium przez 63 lata służył do wyświetlania gwiazd wraz z omówieniem pulpitu sterującego, za którym siedział operator i lektor,
- instrumenty wykorzystywane do obserwacji gwiazd: lunety, teleskopy i celostat
- pokój, w którym po założeniu okularów 3D zrobiliśmy spacer wśród gwiazd

Ekspozycja Geofizyka to:
- zjawiska związane z sejsmologią i meteorologią,
- pokój, w którym przeżyliśmy symulowane trzęsienie ziemi oraz tąpnięcie i ich różnice w odczuciu,
- błyskawice generowane przez cewkę Tesli oraz pokaz powstawania chmur i opadów,
- pobyt w komorach, w których przeżyliśmy różne strefy klimatyczne: Syberia i Alaska oraz Sahara i Amazonka, gdzie mieliśmy okazję poznać różnicę i odczucia temperatur oraz zmiany wilgotność między tymi obszarami.

Wieża widokowa zakończyła nasze zwiedzanie. Po wzniesieniu się windą na 25 m w górę nie wyszliśmy na taras widokowy aby zobaczyć panoramę Parku i okolic. W środku kabiny windy był stół, który spełniał rolę ekranu telewizyjnego. Obsługiwała go camera obscura, ustawiona nad kabiną windy i dająca obraz na ten stół, który się obracał, co pozwalało na obserwację rozległego terenu - od miejsca pobytu aż do okolic poza Katowicami. Następnie przewodnik odsłonił zasłony, które dotychczas zapewniały zaciemnienie  kabiny i mogliśmy robić własne zdjęcia otoczenia Planetarium.

Rozpoczęliśmy zwiedzanie od godz.10:15 i zakończyliśmy je o 16:30, z krótkimi przerwami na przejście do kolejnej Ekspozycji. Był również czas na dojście (10min) do Restauracji "Łania" aby uraczyć się kawą i posiłkiem, który wzmocnił naszą kondycję. Cała impreza była ciekawa bowiem tematy były przedstawione za pomocą różnych instrumentów technicznych, co w połączeniu z komentarzem przewodnika ułatwiało zrozumienie omawianych tematów. Obiekty Planetarium po przeprowadzonym generalnym remoncie i modernizacji robią super wrażenie. Zwróciliśmy uwagę organizatorom, że tak długi czas zwiedzania jest uciążliwy dla seniorów i aby im je ułatwić na trasie zwiedzania powinny być ustawione ławeczki umożliwiające krótki odpoczynek oraz wysłuchanie, na siedząco, informacji przekazywanych przez przewodników.

Dziękuję grupie, która rozpoczęła cykl wycieczek do Planetarium. Kolejne wyjazdu będziemy realizować od października, tak aby każdy słuchacz naszego Uniwersytetu miał okazję przeżyć podobne wrażenia jak my, którzy już przez to przeszliśmy. Informacje o zapisach na kolejne terminy podawane będę na stronie w zakładce KOMUNIKATY. Dziękuję naszym fotografom: Henrykowi Sroce i Danucie Moczulskiej-Sądaj za serię zdjęć, upamiętniającą naszą wycieczkę.

Jan Cieplinski

Zobacz zdjęcia z wycieczki w naszej Aktualnej Galerii.

BRS    Karta Seniora   karta sen ogolnopol   Glos Seniora   slaskie dla seniora   zdrowy senior2   federacja ns2

bytom pl    mdk1    bck    biblioteka    muzeum g    opera    ttir rozbark

Ta strona działa od stycznia 2020, wcześniejsze wydarzenia i informacje znajdziesz na naszej Poprzedniej stronie

Bytomski Uniwersytet Trzeciego Wieku   -   Młodzieżowy Dom Kultury nr 1, ul. Powstańców Warszawskich 12, 41-902 Bytom,    tel.: 32 281 25 08 w. 101     e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.